DŮLEŽITÉ INFORMACE
PŘIPRAVUJEME

Pro základní školy:

Koumák pro čtvrťáky
rozšiřující pracovní sešit
zima 2017

Pro střední školy:

Starší dějiny pro SŠ
učebnicová sada
zima 2017/2018

Matematika pro SŠ – 6. díl
průvodce pro učitele 
zima 2017/2018

Matematika pro SŠ – 7. díl
průvodce pro učitele 
zima 2017/2018

NOVINKY

Pro základní školy:

Testy 2018 z matematiky pro žáky 5. a 7. tříd
Aktuální, cílená a systematická příprava na nové přijímací zkoušky

Testy 2018 z českého jazyka pro žáky 5. a 7. tříd
Aktuální, cílená a systematická příprava na nové přijímací zkoušky

Testy 2018 z matematiky pro žáky 9. tříd
Aktuální, cílená a systematická příprava na nové přijímací zkoušky

Testy 2018 z českého jazyka pro žáky 9. tříd
Aktuální, cílená a systematická příprava na nové přijímací zkoušky

Koumák pro třeťáky
rozšiřující pracovní sešit pro všechny druháky, kteří chtějí vic vědět a přemýšlet ještě víc...

Pro střední školy:

Matematika pro střední školy – 9. díl
učebnicová sada

Maturita 2018 z českého jazyka a literatury
příprava na maturitní zkoušku

Maturita 2018 z matematiky
příprava na maturitní zkoušku

Zetíkův slabikář aneb Jak se učila Ivona Březinová psát slabikář


Napsala: Ivona Březinová
Zveřejněno: 29. 07. 2015
Zdroj: www.citarny.cz


Vzpomínám si, že v době, kdy jsem ještě nechodila do školy, jsem měla sešitek, do kterého jsem si zapisovala slova, která už umím napsat. Po nějaké době mi došlo, že slov existuje tolik, že by mi malý sešitek nestačil. Tak jsem toho nechala. Ale už někdy v té době jsem prohlašovala, že jednou budu spisovatelkou.
Po čtvrt století se mé přání splnilo, začala jsem psát knihy. Pro malé děti i pro dospívající. Baví mě pokaždé něco jiného. Jednou pohádka, podruhé kniha o těžkostech náctiletých, scénář pro loutkové divadlo a pak zase encyklopedie zvířat, leporelo a po něm literární cestopis po stopách slavných spisovatelů.


Obzvlášť ráda píšu knihy pro začínající čtenáře. Moc dobře vím, že naučit se číst je nejdřív pořádná dřina, ale může být zábavná a krásná. Přiblížit se dětem, které začínají objevovat kouzlení s písmenky a slovy, aby nakonec našly příběh, mě moc baví. Proto jsem také s nadšením přijala výzvu nakladatelství Didaktis napsat slabikář.
Trochu jsem sice tušila, do čeho jdu, ale náročnost takového psaní předčila všechna má očekávání. Nakladatelství mělo poměrně jasnou představu, která vycházela z toho, že nový slabikář nebude pouhým sledem slov a vět k procvičování. Ne, slabikář měl být zároveň napínavým příběhem prvňáčka Emy a malého mimozemšťana Zetíka, který na naší planetě nouzově přistál a teď se snaží o návrat domů. Pravda je, že tyto základní obrysy jsem dostala jako daný fakt. S Emou a Zetíkem se totiž děti setkají i v prvouce, v čítance, dokonce i v učebnicích dalšího ročníku.


Mám ráda příběhy a Zetík, který si při nouzovém přistání na Zemi rozbil svůj létající talíř, mě zaujal. Začala jsem psát. V prvních lekcích jsou texty určeny k tomu, aby je dětem předčítal vyučující. Děti poslouchají, řeší nejrůznější úkoly, snaží se poznávat hlásky a nacvičují první tahy písmen. V této fázi se tedy nejedná o slabikář, ale o písmenkář.
Skutečný slabikář děti dostanou do ruky až za několik týdnů. To už dokážou samy přečíst kombinaci několika písmen. Věděla jsem, která písmena v kterém týdnu děti svedou přečíst. Což o to, vymyslet na předem určená písmena spousty slov a složit je do vět, je celkem zajímavá hra. Jenže ouha! Já jsem musela pokračovat ve vyprávění příběhu o ztroskotaném Zetíkovi. A ještě tak, jako bych byla malou Emou, která si píše deník. Kolikrát mi do vyprávění chybělo nějaké písmeno, bych ani nespočítala. S uznáním jsem při psaní den co den skládala hold češtině, že je tak bohatá a tvárná. Ale i tak jsem na začátku musela občas vzít zavděk obrázkem, který obtížné slovo nahradil.


Aby toho nebylo málo, vymysleli si v nakladatelství další záludnost. Celá učebnice měla být nejen příběhem, ale zároveň by se děti ze slabikáře měly dozvědět něco o tom, jak svět kolem nás vypadá, jak se v něm můžeme orientovat, jak věci fungují, co je pohání a jak se dají ovládat, jak se lidé dorozumívali dřív a jak dnes, jak si mohou pomáhat a jak získávat informace, nebo třeba jakými změnami člověk i planeta prochází.
V první chvíli jsem se zalekla. To jsou přece témata pomalu pro maturanty! Ale pak se ve mně opět probudilo dítě, zvědavé, zkoumavé, ale i toužící vysvětlit tvorovi z jiné planety, jak to na Zemi a mezi jejími obyvateli chodí.
Znamenalo to ovšem další dost velké omezení v tom, jaká slova mám použít. Ocitla jsem se v kleštích. Vyprávěla jsem příběh, v kterém děti poznávají často až technické principy lidské civilizace, ale směla jsem použít vždy jen povolená písmena a jejich kombinace. Vlastně ještě hůř! Já jsem v každé lekci naopak musela určitá písmena a didaktické vzorce shluků hlásek pro nácvik čtení použít v co největší míře. A teď to všechno dejte dohromady, aby to fungovalo. Aby nikde žádné písmenko nepředbíhalo svůj čas, kdy se ho děti učí, aby se přesto příběh zajímavě odvíjel a ještě byl zábavně poučný pro stanovené téma. Didaktici pak textu vdechnou další rozměr, který z něj udělá opravdovou učebnici čtení a psaní. Ano, práce na slabikáři je týmová záležitost. Sama bych takovou knihu nikdy napsat nedokázala.


Dnes už to můžu s pokorou říct. Nikdy jsem nepsala nic náročnějšího než tento slabikář.
Učila jsem se ho s laskavým vedením redaktorů psát kousek po kousku. Vracela jsem se a opravovala. Vlastně jsem se při jeho psaní znovu učila číst a psát. Byla to pořádná dřina, ale zábavná a krásná.
A co bych si přála? Aby děti spolu s Emou, Zetíkem a dalšími kamarády prošly příběhem slabikáře tak, aby dostaly chuť přečíst si další knihu a pak další a další…


Ta, která by mohla být tou první hned po slabikáři, vychází jako součást ucelené výukové sady zároveň s písmenkářem, slabikářem, pracovním a tréninkovým sešitem a průvodcem pro učitele a rodiče. Jmenuje se Cesta na planetu Zet. Dobrodružný příběh Zetíka a jeho kamarádů v něm pokračuje a plynule tak navazuje na slabikář.
Celou řadu ilustroval Aleš Čuma, který svými obrázky podtrhl napínavost situací, do kterých se hrdinové dostávají. Učitelé a rodiče mohou čtenářské úsilí dětí podnítit i maňáskem v podobě mimozemšťánka Zetíka.
Knihy i maňáska je možné objednat v nakladatelství Didaktis.


Teď už mi zbývá jen doufat, že začínající čtenáře bude bavit příběh Zetíka a jeho pozemských kamarádů číst, jako ho mě bavilo psát. Přeji vám hodně radosti i trpělivosti při zdolávání prvních čtecích krůčků vašich dětí. Až je zvládnou, budou moct vykročit kamkoliv si budou přát.

www.citarny.cz
www.ivonabrezinova.cz